Vad innebär crowdsourcing?
Crowdsourcing är öppen interaktion och problemlösning, som riktas till en begränsad uppgift. Genom crowdsourcing kan man till exempel producera innehåll på en gemensam digital plattform, utvärdera idéer, klassificera material och rösta om olika alternativ.
I crowdsourcingen deltar grupper som bildas på olika sätt som har ett gemensamt intresse för objektet. Motivationen till deltagandet utgörs av främjande av en gemensam sak eller till exempel en nytta som uppnås genom arbete eller studier.
Begrepp förknippade med crowdsourcing är gruppintelligens (crowd wisdom), gruppskapande (crowd creation) och gruppomröstning (crowd voting).
Crowdsourcingmetoder
Innehållsproduktion
-
produktion av gemensamt innehåll, såsom text, bilder och presentationer, på en digital inlärningsplattform
-
utnyttjande av molntjänster, sociala medier och tjänster för innehållsdelning för att producera och dela innehåll
-
chattkonversationer, virtuella diskussionsforum och elektroniska anslagstavlor i skapandet av gemensamt innehåll
|
Idékläckning
-
ett problem läggs fram som gruppen ska lösa
-
idéer kläcks som man sedan röstar om och gillar olika alternativ
-
man skapar ordmoln och mindmaps av nyckelbegrepp
-
idéer delas och diskuteras (chattkonversationer, virtuella diskussionsforum, elektroniska anslagstavlor)
|
Klassificering
-
märkning av innehåll (taggar och #-tecken)
-
organisering av innehållet
-
sammanställning av länklistor
|
Enkäter
|
I crowdsourcing kan man utnyttja arbetslivets ekosystem, såsom lärarnas yrkesrelaterade arbetslivs- och sociala medier-nätverk samt de studerandes motsvarande nätverk som de har skapat på sin egen nivå. När flera nätverk kombineras, utökas och mångfaldigas gruppen av deltagare i crowdsourcingen.
Testning av crowdsourcing i eAMK-projektet
Mer om digital crowdsourcing med hjälp av Innoduel står i artikeln Ammattikorkeakoulujen eAMK -hankkeessa digitaalinen joukkoistaminen on jo arkipäivää (Digital crowdsourcing är redan vardagsmat i yrkeshögskolornas eAMK-projekt, på finska). Dessutom har ett webbseminarium hållits om ämnet. Applikationen Workseed har använts inom arbetspraktik och mer om dessa erfarenheter kan du läsa i artikeln Työharjoittelua ohjaava opettaja ja oppimisen jatkuva dokumentointi (Lärare som styr arbetspraktik och fortlöpande dokumentering av lärande, på finska). I bloggtexten i Digipölytys diskuteras möjligheterna med crowdsourcing under webbstudieperioder.
Verktyg och kanaler inom crowdsourcing
Inom crowdsourcing utnyttjas olika digitala verktyg, såsom omröstnings- och enkätapplikationer, plattformar som lämpar sig för gemensam innehållsproduktion och -delning, kanaler för sociala medier och verktyg som är särskilt avsedda för crowdsourcing.
Verktyg |
Användningssyfte |
Answergarden |
ordmoln av svar |
Doodle |
förfrågningar om och val av tidtabeller |
#edchat |
PLC-nätverk för lärare på Twitter |
Facebook |
webbaserad gemenskap |
Flinga |
gemensam kommunikation och whiteboardtavla |
Google Crowdsource |
utveckling av söktjänster genom crowdsourcing |
Google Forms |
skapa enkäter |
Howspace |
gemensam arbetsplattform |
Innoduel |
delaktiggörande och gemensam utveckling |
InTo |
utvärderingsverktyg för affärsverksamhetsidéer som används av Savonia |
IQPolls |
onlineomröstningar |
Jaxber |
mobil lagring och delning av idéer, responser och kunskaper, för vidare lagring och delning |
Kahoot |
frågesport, diskussioner och omröstningar |
Kirjoitusalusta.fi |
författa tillsammans |
Kyselynetti |
skapa enkäter |
Mentimeter |
onlineomröstningar |
Moodle Q-kysely |
enkäter i Moodle |
LinkedIn |
utnyttjande av yrkesnätverk |
Linoit |
innehållsproduktion och idékläckning på en elektronisk vägg |
Office Forms |
skapa enkäter |
Office Planner |
planera projekt |
Office Teams |
gemenskapligt arbete och kommunikation |
Padlet |
innehållsproduktion och idékläckning på en elektronisk vägg |
Pinterest |
bildväggar |
Poll Everywhere |
onlineomröstningar |
Pollev.com |
onlineomröstningar |
Quizizz |
flervalsverktyg |
Skillshare |
delning av kunskaper och kompetens |
Slack |
gemenskapligt arbete och kommunikation |
Socrative.com |
enkäter, åsiktskartläggning och stickprov |
Survey Monkey |
enkätundersökningar och rapportering av resultat |
Teachertube |
videodelningstjänst inom utbildningsbranschen |
Tricider |
idékläckning, kommentering och omröstning |
Twitter |
nå ut till och kommunicera med en stor grupp med hjälp av hashtaggar (#) |
Viestiseinä |
interaktion, deltagande och omröstning |
Webropol |
enkätundersökningar och resultatrapporter |
WhatsApp |
snabb kommunikation inom gruppen |
Wikipedia |
gemensam innehållsproduktion |
Workseed |
hantering av praktikprocessen, distanshandledning och automatisering av kommunikationen mellan den studerande, praktikplatsen och läraren |
Yammer |
gemenskapligt arbete och kommunikation |
Publikationer
Muurimäki, R., Simolin, J., Virtanen, M., & Tyrväinen, P. 2017. Digitaalinen joukkoistaminen, case innoduel. https://youtu.be/wcInEgBEXE4.
Ammattikorkeakoulujen eAMK -hankkeessa digitaalinen joukkoistaminen on jo arkipäivää. https://www.itewiki.fi/julkaisu/ammattikorkeakoulujen-eamk-hankkeessa-digitaalinen-joukkoistaminen-on-jo-arkipaivaa.
Liukkonen, J. 2018. Kirjasto- ja tietopalvelun opiskelijat testasivat workseediä. https://www.eamk.fi/fi/digipolytys/kirjasto--ja-tietopalvelun-opiskelijat-testasivat-workseedia/.
Varpelaide, H. 2019. Joukkoistamalla sisältöä verkko-opetukseen. https://www.eamk.fi/fi/digipolytys/joukkoistamalla-sisaltoa-verkko-opetukseen/.
Hakala, A. 2019. Joukkoistettu tulevaisuustyöskentely OPSin osaamisiin. Digipölytys-blogi 2.5.2019.