Digitaalisuus on luonteva osa opinnollistamisen prosessia, joka tulee mukaan asteittain, organisaation digitalisaation edetessä. eAMK:ssa kokeilevan kehittämisen avulla luotiin uudenlaisia toimintatapoja opinnollistaa. Tunnistatko jo tehdyn kehittämistyön? Lehtori Annu Niskanen Jyväskylän ammattikorkeakoulusta kertoo millaisia tuloksia hankkeissa on saavutettu osaamisen tunnistamisessa ja työn opinnollistamisessa sekä miten niitä voisi hyödyntää. Haastattelijana Paula Tyrväinen Jyväskylän ammattikorkeakoulusta. Voit katsoa videon myös täältä » Opintojakson harjoittelun opinnollistaminen Opiskelijat opinnollistivat Gerontologisen hoitotyö -opintojaksoon kuuluvan harjoittelun ja yhteissimulaatio oli osa harjoitteluun kuuluvaa näyttöä. Johanna Jalonen Satakunnan ammattikorkeakoulusta ja Katri Hemminki Seinäjoen ammattikorkeakoulusta kertovat kokemuksistaan kokeilusta. Voit katsoa videon myös täältä » Opinnollistamisen monet mahdollisuudet Ammattikorkeakouluopiskelijat opinnollistavat opintojaksoja kasvavissa määrin. Webinaarissa pureuduttiin siihen, mitä opinnollistaminen käytännössä tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä on korkeakouluille. Lisäksi jaettiin kokemuksia ja hyviä käytänteitä erilaisten opintojaksojen opinnollistamiseen. Voit katsoa videon myös täältä » 10 vinkkiä opettajalle opinnollistamiseen Automatisoi mahdollisimman paljon, Moodlesta on moneksi. Selvitä itsellesi ero ahotoinnin ja opinnollistamisen välillä. Oman opintojakson osaamistavoitteet kannattaa kirjata hyvin yksityiskohtaisesti. Tarkista jo etukäteen, että opiskelija pääsee omalla työpaikallaan opiskeltavan kurssin tavoitteisiin. Tarkista opinnollistamiskurssille annettujen tehtävien suhdetta opintopisteisiin ja opettajalle annettuihin resursseihin. Kannattaa varata aikaa henkilökohtaiseen keskusteluun opinnollistajan kanssa. Suuri opinnollistajien määrä ja siten kasvava työmäärä saattaa yllättää. Opinnollistamisprosessissa saadut työelämän näkökulmat kannattaa hyödyntää opintojakson kehittämisessä. Informoi opinnollistamismahdollisuudesta hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Virheistä viisastuu eikä kukaan kuole, jos ei ensimmäisellä kerralla kaikki sujukaan odotetusti. :) Digipölytys-kirjoitukset Liikunnan riemua ja opintopisteitä - esimerkki työelämälähtöisen opinnollistamisen mahdollisuuksista eAMK-hankkeen mahdollistamana SAMK:ssa on kehitetty jo olemassa olevia opinnollistettavia opintojaksoja. Tässä blogitekstissä esitellään yksi eAMK:n myötä päivitetty opintojakso työelämälähtöisen opinnollistamisen näkökulmasta. Sairaanhoitajaohjaajien digitaalinen palautteen antaminen Seinäjoen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajakoulutuksessa aloitettiin syksyn 2017 ja kevään 2018 aikana Workseed-raportointialustan pilotointi osana opiskelijoiden harjoittelua. Aikaisemmin käytössä ollut kirjallinen oppimissopimus siirrettiin Workseed-alustalle. Raportointialustalle opiskelijat kirjaavat omat harjoittelua koskevat tavoitteensa ja tekevät itsearviointinsa. Lue sairaanhoitajaohjaajien kokemuksia Workseedin toimivuudesta. Kirjasto- ja tietopalvelun opiskelijat testasivat Workseedia Seinäjoen Ammattikorkeakoulussa kokeiltiin Workseed-pilvipalvelua työharjoittelun raportoinnissa syksyllä 2017 kirjasto- ja tietopalvelun opiskelijoilla. Alustavasti raportoinnissa oli tarkoitus käyttää OneNotea, mutta päätös Workseedistä tehtiin paria viikkoa ennen harjoittelun alkua. Nopea vaihto ei muodostunut ongelmaksi, sillä opiskelijat kokivat Workseedin helppotoimiseksi ja selkeäksi. Työharjoittelua ohjaava opettaja ja oppimisen jatkuva dokumentointi Seinäjoen Ammattikorkeakoulussa päätettiin syksyllä 2017 pilotoida kirjasto- ja tietopalvelun sekä IB-koulutusohjelmissa digitaalista ja ajantasaista työharjoitteluraportointia. Työharjoittelun rapotointiin soveltuvia digitaalisia palveluita löytyy markkinoilta useita. Seinäjoen ammattikorkeakoulussa päädyttiin testaamaan Workseed-sovellusta. Digitaalisuus sairaanhoitajaopiskelijoiden käytännön harjoittelun ohjauksessa Sairaanhoitajakoulutuksessa käytännön hoitotyössä toteutuvat ohjatut ammattitaitoa edistävät harjoittelujaksot ovat keskeisiä, sillä sairaanhoitajatutkinnon 210 opintopisteestä noin kolmannes on ohjattua harjoittelua. Ohjatuilla harjoittelujaksoilla sairaanhoitajaopiskelijat opiskelevat hoitotyötä eri hoitoympäristöissä ja saavat kuvan sairaanhoitajan työstä. Työn opinnollistaminen - miksi, mitä, miten??