Mitä joukkoistamisella tarkoitetaan?
Joukkoistaminen on avointa vuorovaikutusta ja ongelmanratkaisua, joka kohdistuu rajattuun tehtävään. Joukkoistamalla voidaan esimerkiksi tuottaa sisältöä yhteiselle digitaaliselle alustalle, arvioida ideoita, luokitella aineistoa tai äänestää eri vaihtoehdoista.
Joukkoistamiseen osallistuvat eri tavoin muodostuvat ryhmät, joilla on yhteinen kiinnostuksen kohde. Osallistumisen motivaationa toimii yhteisen asian edistäminen tai esimerkiksi työn tai opiskelun kautta saavutettava hyöty.
Joukkoistamiseen (crowdsourcing) liittyviä käsitteitä ovat joukkoviisaus (crowd wisdom), joukkoluovuus (crowd creation) ja joukkoäänestys (crowdvoting).
Joukkoistamisen tapoja
Sisällöntuotanto
- yhteisen sisällön, kuten tekstin, kuvien ja esitysten tuottaminen digitaaliselle oppimisalustalle
- pilvipalvelujen, sosiaalisen median ja sisällönjakopalvelujen hyödyntäminen sisällön tuottamisessa ja jakamisessa
- chatit, virtuaaliset keskustelufoorumit ja sähköiset muistitaulut yhteisen sisällön muodostamisessa
|
Ideointi
- tuodaan jokin ongelma joukon ratkaistavaksi
- kehitellään ideoita, joita äänestetään ja peukutetaan eri vaihtoehtoja
- muodostetaan sanapilviä ja miellekarttoja avainkäsitteistä
- jaetaan ideoita ja keskustellaan niistä (chatit, virtuaaliset keskustelufoorumit, sähköiset muistitaulut)
|
Luokittelu
- sisällön merkitseminen (tagit ja #-merkit)
- aineistojen järjestäminen
- linkkilistojen koostaminen
|
Kyselyt
- kysytään mielipidettä
- testataan osaamista
- äänestetään vaihtoehdoista
|
Joukkoistamisessa voidaan hyödyntää työelämän ekosysteemejä, kuten opettajien ammatillisia, työelämän ja sosiaalisen median verkostoja ja opiskelijoiden omalla tahollaan muodostamia vastaavia verkostoja. Kun useat verkostot yhdistyvät, joukkoistamisen osallistujajoukko laajenee ja monipuolistuu.
Joukkoistamisen kokeiluja eAMK-hankkeessa
Digitaalisesta joukkoistamisesta Innoduelin avulla on kerrottu artikkelissa Ammattikorkeakoulujen eAMK -hankkeessa digitaalinen joukkoistaminen on jo arkipäivää. Aiheesta on myös järjestetty webinaari.
Workseed-sovellusta on käytetty työharjoittelussa ja kokemuksista voit lukea artikkelista Työharjoittelua ohjaava opettaja ja oppimisen jatkuva dokumentointi. Digipölytyksen blogitekstissä on kerrottu joukkoistamisen mahdollisuuksista verkko-opintojaksolla.
Työkaluja ja kanavia joukkoistamiseen
Joukkoistamisessa hyödynnetään erilaisia digitaalisia työvälineitä, kuten äänestys- ja kyselysovellukset, yhteiseen sisällöntuotantoon ja -jakamiseen soveltuvat alustat, sosiaalisen median kanavat ja erityisesti joukkoistamiseen tarkoitetut työkalut.
Työkalu |
Käyttötarkoitus |
Answergarden |
sanapilvet vastauksista |
Doodle |
aikataulukyselyt ja -valinnat |
#edchat |
PLC-verkosto opettajille Twitterissä |
Facebook |
verkkoyhteisö |
Flinga |
yhteisöllinen viestiseinä ja valkotaulu |
Google Crowdsource |
hakupalveluiden kehittäminen joukkoistamalla |
Google Forms |
kyselyiden tekeminen |
Howspace |
yhteisöllinen työskentelyalusta |
Innoduel |
osallistaminen ja yhteiskehittäminen |
InTo |
Savonian käyttämä liiketoimintaideoiden arviointityökalu |
IQPolls |
online-äänestykset |
Jaxber |
oivallusten, palautteiden ja tietämyksen tallentaminen ja jakaminen mobiilisti tallentamiseen ja jakamiseen |
Kahoot |
tietokilpailut, keskustelut ja äänestykset |
Kirjoitusalusta.fi |
yhteisöllinen kirjoittaminen |
Kyselynetti |
kyselyiden tekeminen |
Mentimeter |
online-äänestykset |
Moodle Q-kysely |
kyselyt Moodlessa |
LinkedIn |
ammatillisten verkostojen hyödyntäminen |
Linoit |
sisällöntuotanto ja ideointi sähköiselle seinälle |
Office Forms |
kyselyjen tekeminen |
Office Planner |
projektien suunnittelu |
Office Teams |
yhteisöllinen työskentely ja viestintä |
Padlet |
sisällöntuotanto ja ideointi sähköiselle seinälle |
Pinterest |
kuvaseinät |
Poll Everywhere |
online-äänestykset |
Pollev.com |
online-äänestykset |
Quizizz |
monivalintatyökalu |
Skillshare |
tietojen ja osaamisen jakamista |
Slack |
yhteisöllinen työskentely ja viestintä |
Socrative.com |
kyselyt, mielipidekartoitukset ja pistokokeet |
Survey Monkey |
kyselytutkimukset ja tulosten raportointi |
Teachertube |
videonjakopalvelu koulutusalalla |
Tricider |
ideointi, kommentointi ja äänestys |
Twitter |
suuren ryhmän tavoittaminen ja viestintä #-merkkien avulla |
Viestiseinä |
vuorovaikutus, osallistuminen ja äänestys |
Webropol |
kyselytutkimukset ja tulosten raportointi |
WhatsApp |
nopea viestittely ryhmässä |
Wikipedia |
yhteinen sisällöntuotanto |
Workseed |
harjoitteluprosessin hallinta, etäohjaus ja viestinnän automatisointi opiskelijan, harjoittelupaikan ja opettajan välillä |
Yammer |
yhteisöllinen työskentely ja viestintä |
Julkaisut
Muurimäki, R., Simolin, J., Virtanen, M., & Tyrväinen, P. 2017. Digitaalinen joukkoistaminen, case innoduel. https://youtu.be/wcInEgBEXE4.
Ammattikorkeakoulujen eAMK -hankkeessa digitaalinen joukkoistaminen on jo arkipäivää. https://www.itewiki.fi/julkaisu/ammattikorkeakoulujen-eamk-hankkeessa-digitaalinen-joukkoistaminen-on-jo-arkipaivaa.
Liukkonen, J. 2018. Kirjasto- ja tietopalvelun opiskelijat testasivat workseediä. https://www.eamk.fi/fi/digipolytys/kirjasto--ja-tietopalvelun-opiskelijat-testasivat-workseedia/.
Varpelaide, H. 2019. Joukkoistamalla sisältöä verkko-opetukseen. https://www.eamk.fi/fi/digipolytys/joukkoistamalla-sisaltoa-verkko-opetukseen/.
Hakala, A. 2019. Joukkoistettu tulevaisuustyöskentely OPSin osaamisiin. Digipölytys-blogi 2.5.2019.