Aija Hietanen, lehtori, Savonia-ammattikorkeakoulu

Miksi digimentoroinnin laatukriteereitä kannattaa hyödyntää?

"Laatukriteeristö antaa hyvän käsityksen siitä miten ammattikorkeakoulussa pitäisi lähteä viemään digimentorointia eteenpäin. Se antaa myös vinkkejä kehittämiseen, esimerkiksi digimentoroinnin viemiseksi osaksi opetussuunnitelmaa ja opetuksen strategiaa."

Toimin mentorivalmentajana Savonia-ammattikorkeakoulussa työelämälle. Kuopion yliopistollinen sairaala on yksi asiakkaistamme ja vedän myös mentorivalmennuksia Itä-Suomen korkeakouluille. Itä-Suomen yliopisto, Savonia-ammattikorkeakoulu ja Karelia-ammattikorkeakoulut kehittävät yhdessä mentorointijärjestelmää. Vedän mentorivalmennusta myös Lahden seudulla työelämässä oleville henkilöille, jotka toimivat mentoreina meidän opiskelijoille.

Pilottiryhmä opiskelijoille nimetään työelämämentori koko opintojen ajaksi, alusta lähtien sinne valmistumiseen asti ja minun tehtävä on valmentaa näitä mentoreita. Lähdin innolla digimentoroinnin laatukriteeristön kimppuun ja tähän korkeakoulunäkökulmaan, että katsotaan mikä meillä Savonia-ammattikorkeakoulussa on tämänhetkinen. Heti tuli mieleen miten alkuvaiheessa vielä ollaankaan ja antoi hyvän käsityksen siitä missä Savonia-ammattikorkeakoulu menee.

Pilottiryhmän osalta kävin miettimään, että digimentorointi ei näy vielä opiskelijoiden opetussuunnitelmassa eikä opetuksen strategiassa. Kriteeristöstä nousi monta tällaista esimerkkiä. Suosittelen kaikkia  hyödyntämään kriteeristöä ja miettimään sen kautta mitä pitäisi tehdä.

Alakohtaisia erojakin saattaa olla. Terveysalalla mentorointinäkökulma on jo paljon tutumpi ja toisaalta myöskin opiskelijat ovat ohjatussa harjoittelussa. Jos on koulutusaloja missä mentorointia ei käytetä ollenkaan, niin laatukriteerit ovat oiva kättä pidempi työkalu mistä lähteä kehittämään.

Myöskin opettajien ja opiskelijoiden perehdytystä tarvitaan aivan yhtälailla kuin työelämäihmisten perehdytystä, jota itse teen. Se oli yksi sellainen löytö itselleni, että tuohon suuntaan meidän pitää enemmän lähteä. Hyvin tulee esille myös yhteiskehittäminen, jota me teemme työelämän kanssa. Enemmän kuitenkin pitäisi vielä yhteiskehittää opiskelijoiden ja ohjauspolun toimijoiden kanssa. Ilman laatukriteeristöä tällaisia asioita ei tulisi ajatelleeksikaan.

 

Jaa

Takaisin