PedaCast on joka maanantai julkaistava podcast-sarja, jossa kerrotaan eAMKin ajankohtaisista aiheista, tuloksista ja tekijöistä. Haluaisitko tulla mukaan? Lue nämä ohjeet ja ota yhteyttä, niin tehdään yhdessä!

Sisällön suunnittelu

Mieti alkuun, mistä aiheesta haluat podcastissa kertoa. Valitse sopiva näkökulma: esitteletkö tuloksia vai taustoitatko niitä.
 
PedaCastin kohderyhmää ovat ammattikorkeakoulujen henkilöstö. Huomioi kuulijat pohtimalla voisitko podcastissa vastata heidän ongelmiinsa ja tarpeisiinsa. Mitä uutta tietoa, havaintoja, kokemuksia tai käytännön vinkkejä voisit tarjota kuulijoille? Voit myös kysyä kolleegoiltasi, mistä he haluaisivat kuulla!
 
Jos aihe on lavea, mieti voisitko rajata sitä tai jakaa sen kahteen jaksoon. 
 
Esimerkkejä podcastien sisällöistä ovat esimerkiksi asiantuntijahaastattelut, asiantuntijan kertomukset eAMKin tuloksista sekä ilmiöistä, vinkit ja niksit sekä omakohtaiset kokemukset. Ole rento ja anna oman tyylisi näkyä ja kuulua!
 
Anna jaksolle kiinnostava otsikko, joka saa klikkaamaan. Kirjoita myös napakka 2-3 lauseen kuvaus, jossa kerrot oleelliset tiedot jaksosta, kuten ketä on paikalla ja mistä puhutaan.

Käsikirjoitus

Sopiva PedaCast-jakson pituus on noin 10 minuuttia, joka rakentuu seuraavista osioista:
 
1. Lyhyt tekijöiden esittely. Esimerkiksi ”Minä olen eAMKin projektikoordinaattori Rika Nakamura Jyväskylän ammattikorkeakoulusta ja haastattelen tänään lehtori XXX YYY ammattikorkeakoulusta.”
2. Haastattelu tai keskustelu asiasisällöstä. Tässä voi apuna käyttää esimerkiksi mindmappia, johon hahmotellaan keskustelun osa-alueet. Laajat otsikot voi numeroida käsittelyjärjestykseen ja mikäli mukana on useita keskusteluita, voidaan nimetä kuka vastaa mistäkin otsikosta.
3. Tarjoa käytännön vinkki loppuun. Hyvä tapa päättää jakso on tarjota aiheeseen liittyvä käytännön vinkki, jota kollega voisi hyödyntää.
 

Äänityksen teko

Tee kaikkesi äänenlaadun eteen. Suurin osa kuuntelijoista kuuntelee podcastin kuulokkeilla, jotka armottomasti paljastavat puutteet äänenlaadussa. Eikä kukaan jaksa kuunnella nauhoitusta, joka kaikuu, suhisee tai kohisee. Yhtä häiritsevää on liian hiljainen puhe tai taustahäly.
 
  1. Huolehdi siitä, että käytössäsi on mahdollisimman laadukas mikrofoni. Kysele, onko työpaikallasi lainattavissa sopivaa mikrofonia esimerkiksi IT-tuesta tai digipedahenkilöiltä.
  2. Selvitä onko ammattikorkeakoulussasi käytössä studiotiloja (esimerkiksi webinaario). Jos ei, varmista, että nauhoituspaikkasi on hiljainen ja kaiuton (tilassa on paljon verhoja, paksuja mattoja jne.). Vanhoja konsteja on nauhoittaa vaatekomerossa, peiton alla tai paikallaan olevassa autossa ovet ja ikkunat kiinni.
  3. Tallenna ääniraita pakkaamattomassa muodossa, esimerkiksi .WAV-formaattiin.
  4. Lähetä äänitiedosto yhteyshenkilölle (alla). Me hoidamme jälkikäsittelyn, editoinnin ja markkinoinnin. Jaa julkaistua jaksoa myös omissa sosiaalin median kanavissasi ja verkostoissasi.

 

Ota yhteyttä

Nakamura Rika

Nakamura Rika

Projektikoordinaattori, Project Coordinator
Kehittämispalvelut, Research and Development
Hallinto, Administration
+358505240725
Näytä lisää