• Verkkotutkinnot – hyviä käytänteitä 28.5.2019
    Webinaarissa jaettiin hyviä käytänteitä verkkotutkintojen suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi osallistujat saivat koosteen verkkotutkinto-opiskelijoiden parhaista vinkeistä verkkotutkinnoissa opettaville ja niitä suunnitteleville.
    Webinaarin esitysmateriaali SlideSharessa.

  • Saavutettavuus verkko-opintojaksoilla 15.5.2019
    EU:n saavutettavuusdirektiivin (2016/2102) mukaan korkeakoulujen digitaalisten palvelujen tulee olla saavutettavia. eAMK:n webinaarissa pureudutaan siihen, miten verkko-opintojaksoilla tulee huomioida saavutettavuus. Webinaarin vetävät Merja Saarela ja Tarjaleena Tuukkanen DigiCampus-hankkeesta.
    Webinaarin esitysmateriaali SlideSharessa.

  • Verkkotutkintojen tekniset ratkaisut 10.5.2019
    Verkkotutkintojen suunnittelu ja toteutus –webinaarisarjan viimeisessä webinaarissa pohditaan verkkotutkinnoissa toteutettuja ratkaisuja opetusteknologian ja tilojen käyttöön. Lisäksi esitellään digipedagogisten tukipalveluiden toteutustapoja.
    Webinaarin esitysmateriaali SlideSharessa.

  • Laatukriteereitä ja -työkaluja digimentorointiin 6.5.2019
    Webinaarissa esiteltiin eAMK-hankkeessa tuotetut digimentoroinnin laatukriteerit ja arviointityökalut 1) opiskelijan, 2) korkeakoulun ja 3) työelämän näkökulmista.
    Webinaarin esitysmateriaali SlideSharessa.


  • Digisovellukset erilaisissa ohjaustilanteissa 25.4.2019
    eAMK:ssa kokeiltiin työvälineitä ja sovelluksia erityyppisissä ohjaustilanteissa. Webinaarissa kerrottiin näiden kokeilujen tuloksista.
    Webinaarin esitysmateriaali SlideSharessa.

  • Suurryhmien verkkototeutusten suunnittelu 11.4.2019
    Webinaarissa opettajat jakoivat hyviä käytänteitään ja toimintamallejaan suurryhmille suunnattujen verkkototeutusten järjestämiseen.
    Webinaarin esitysmateriaali SlideSharessa.

  • Ohjaus verkkotutkintojen opinnoissa 5.4.2019
    Webinaarissa tarkasteltiin verkkotutkinto-opiskelijan ohjausta eri näkökulmista, mm. HOPSaus ja opinnäytetyö. Lisäksi pohdittiin ohjauksen merkitystä oppimisen itsesäätelyn tukemisessa. Katso myös Kati Mäenpään videotallenne "Ohjaus verkkotutkintojen opinnoissa". Webinaarin esitysmateriaalit täällä.

  • Monialaiset verkko-opintojaksot – suunnittelusta toteutukseen asti 26.3.2019
    Parhaimmillaan monialaisuus voi rikastaa niin opiskelijoiden kuin opettajankin ymmärrystä opintojakson aihepiiristä. Webinaarissa kuultiin, miten rakentaa toimiva monialainen verkko-opintojakso.
    Webinaarin esitysmateriaalit SlideSharessa.

  • Palautetta ja tilastoja CampusOnlinesta, syksy 2018 15.3.2019
    Mitä mieltä opiskelijat ovat CampusOnlinesta ja sen verkko-opintotarjonnasta? Entä miten opettajat ovat kokeneet verkko-opintojaksojen tarjoamisen CampusOnlinessa? Kerätyn palautteen lisäksi kuultiin myös CampusOnlinen tilastotietoja syksyltä 2018.
    Webinaarin esitysmateriaalit SlideSharessa.

  • Verkkotutkinnon opintokokonaisuuksien hyvät käytänteet 15.3.2019
    Webinaarissa jaettiin esimerkkejä opintokokonaisuuksien erilaisista toteutustavoista, kuten ryhmä- ja yksilötyöskentelystä verkkotutkinnoissa. Lisäksi pohdittiin opettajan läsnäolon ja vuorovaikutuksen merkitystä.

 

  • Verkkotutkinnon suunnittelu ja rakentaminen 15.2.2019
    Webinaarissa käsiteltiin verkkotutkinnon käsitettä sekä verkko-oppimisen tarpeita ja lähtökohtia. Lisäksi jaettiin suunnitteluun hyviä käytänteitä, mm. yhteissuunnittelu, aikataulutus ja yhteisöllisyys.

  • YAMK opettajana verkossa – haasteita ja ratkaisuja 4.2.2019
    YAMK-opiskelijat odottavat aikataulultaan joustavia verkko-opintoja, jotka ovat laadukkaita, vastaavat työelämän osaamistarpeita sekä erottuvat AMK-opinnoista. Kuulostaako haasteelliselta toteuttaa? Webinaarissa esitellään käytännön esimerkkejä siitä, miten näitä haasteita on korkeakouluissa ratkottu.
    Webinaarin esitysmateriaali SlideSharessa.

  • Kuinka ohjaan tulevaisuusajattelua opiskelijalle 17.1.2019
    Kuka tietää minkälaista osaamista tulevaisuuden työelämässä tarvitaan? Miten ammatti-identiteetti rakentuu tulevaisuudessa? Miten osaaminen hankitaan? Kenelle ennakointi kuuluu? Näihin kysymyksiin pureuduttiin Kuinka ohjaan tulevaisuusajattelua opiskelijalle? -webinaarissa.
    Webinaarin esitysmateriaali SlideSharessa.

  • Osaaminen näkyväksi osaamismerkeillä 27.11.2018
    eAMK-osaamismerkkiperheen ensimmäinen CampusOnline-osaajamerkki on jo haettavissa, ja pian julkaistaan Oppimisanalytiikka-osaajamerkki sekä laadukkaan digiohjauksen osaamismerkki. Webinaarissa käsitellään, miten eAMK-osaamismerkkiperhe on suunniteltu, kenelle merkit on suunnattu ja millaisia osaamisia ne pitävät sisällään.
    Webinaarin esitysmateriaali SlideSharessa.

  • Oppimateriaalien valinta ja käyttö AMKien yhteisillä verkko-opintojaksoilla 15.11.2018
    Opettaja - tiedätkö, mitä käyttöehtoja sinun olisi hyvä noudattaa valitessasi oppimateriaaleja verkko-opintojaksoillesi? Webinaarissa esitellään opas, jonka tarkoitus on auttaa opettajia oppimateriaalien valinnassa ja käytössä AMKien yhteisillä verkko-opintojaksoilla. Oppimateriaaleilla tarkoitetaan erilaisia elektronisia ja painettuja aineistoja, esimerkiksi verkkosivuja, verkkolehtiä, e-kirjoja ja kuvia.
    Webinaarin esitysmateriaali SlideSharessa.

  • Digistarttikokeilut – miten sujui? 31.10.2018
    Opintojen alussa opiskelijan täytyy ottaa haltuun laaja joukko sähköisiä järjestelmiä, joka saattaa kaiken muun opintoihin liittyvän informaation ohella aiheuttaa infoähkyn. Opiskelijoiden infovyöryä loiventaakseen HAMK, Humak, KAMK, Laurea ja Savonia pilotoivat syksyllä 2018 uusien opiskelijoiden digistartteja. Webinaarissa pilotti-AMK:t kertovat digistartti-kokemuksistaan sekä nostavat esille onnistumisiaan ja kehittämisen kohteitaan.
    Webinaarin esitysmateriaali SlideSharessa.

  • Tekijänoikeudet eAMK:ssa 29.8.2018
    Tekijänoikeudet toisaalta rajoittavat netissä olevan materiaalin käyttöä, toisaalta suojaavat opettajien oikeuksia. Mitkä ovat tärkeimmät rajoitteet? Mitä on huomioitava kun sisältöjä tehdään yhdessä eri oppilaitosten tai opettajien kanssa? Miten Creative Commons -lisenssit toimivat, miten avoimia sisältöjä voi hyödyntää ja miten voi itse tuottaa avointa sisältöä? Mitä oikeuksia oppilaitoksella tai rahoittajalla on opettajan tuotantoon? Kouluttajana toimi Tarmo Toikkanen, Opettajan tekijänoikeusoppaan kirjoittaja ja opettajankouluttaja. Webinaarin esitysmateriaali SlideSharessa.

  • Tietosuojauudistus digitalisoituvissa korkeakouluissa 5.6.2018. 
    Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) astui voimaan keväällä 2016 ja sitä sovelletaan 25. päivästä toukokuuta 2018 alkaen. Asiantuntijavieraana toimii Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisasiantuntija Henriikka Hannula. Webinaaria ei ole tallennettu, mutta esitysmateriaali on katsottavissa SlideSharessa.

  • Verkko-opinnot YAMK-tutkinnossa - opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia 21.5.2018
    eAMK-hankkeen YAMK-työryhmä kartoitti alkuvuodesta 2018 viiden eri ammattikorkeakoulun YAMK-opiskelijoiden ja alumnien kokemuksia ja odotuksia verkko-opintojen suhteen. Mitä ja kuinka paljon he ovat opiskelleet? Mitä ja miten he olisivat halunneet opiskella? Millainen tarjonta palvelisi työelämän kehittämistä? Webinaarissa esitellään kyselyn tuloksia, opiskelijoiden kehittämisehdotuksia sekä niiden pohjalta tehtyjä toimenpide-ehdotuksia. 

  • Digiohjaus ammattikorkeakouluissa 8.5.2018
    Webinaarissa esitellään digiohjausta opiskelijan polulla, hyviä ohjauskäytänteitä ja ohjauksen työvälineitä. 
  • Näkökulmia mentorointiin digitalisoituvissa oppimis- ja toimintaympäristöissä 24.4.2018
    Webinaarissa tarkastellaan tuloksia kymmenen korkeakoulun ja neljän yrityksen digimentoroinnin teemahaastatteluista, jotka toteutettiin syksyllä 2017 ja alkuvuodesta 2018. Minkälaisia mentoroinnin toimintamalleja on käytössä työssä ja työtä varten? Mitä mahdollisuuksia digitalisaation nähdään tuovan mentoroinnin toimintatapojen kehittämiseen? Mitä ajatuksia tutkimus herättää digimentoroinnin vakiintumisesta ammattikorkeakouluissa opiskelijan työelämävalmiuksien ja -suhteiden tukemisessa? Esittelijänä yliopettaja Irja Leppisaari, Centria ammattikorkeakoulu. Webinaarin esitysmateriaali SlideSharessa.

  • Verkossa - läsnä vai paikalla? 10.4.2018
    Verkkokurssilla ja webinaarissa ryhmä kokoontuu yhteisen oppimistavoitteen äärelle. Fyysisestä etäisyydestä huolimatta ryhmä voi onnistua kohtaamaan aidosti. Mistä syntyy verkossa läsnäolon kokemus? Kuinka olen opettajana läsnä ja kuinka luon läsnäoloa? Webinaarissa kuvataan synkronisessa virtuaaliluokkahuoneessa pidetystä verkko-opetuksesta tehtyjä havaintoja. Webinaarin esitysmateriaali SlideSharessa.

  • Opiskelijan digikyvykkyys 15.3.2018
    Tuloksia syksyllä 2017 tehdystä digikyvykkyyskyselystä. Mitä digitaitoja opiskelijoilla on ja mitä taitoja he pitävät tärkeinä hallita? Mitä asiasta pitäisi päätellä?
  • eAMK tietoisku 13.3.2018
    Puolen tunnin tietoiskussa kerrotaan ajankohtaisista eAMK-hankkeen uutisista Arenesta, tuloksista sekä mitä on odotettavissa ammattikorkeakoulujen yhteisen verkko-opintotarjonnan saralla vuoden 2018 aikana. 

  • eOpintopalveluiden toteutus 31.1.2018
    Ristiinopiskelun pilotti sekä eOpintopalveluiden asiakkaat, prosessi, ilmoittautumiskäytännöt, vaiheet ja ohjaus.