18.9.2019

eAMKin 7 vinkkiä hankeviestintään

Oletko joskus kokenut, etteivät hankkeesi tulokset saavuta sen suurempaa yleisöä tai edes tärkeimpiä kohderyhmiä? Onko sinusta ylipäätään haastavaa saada ihmisten kiinnostus heräämään viesteilläsi? Näitä tuntemuksia on ollut varmasti jokaisella, joka on hankemaailmassa pyörinyt. Nyt eAMK-toimijat jakavat kokemuksiensa pohjalta 7 vinkkiä hankeviestintään.

Hankeviestintä ei ole helppoa. On vaikeaa erottautua omalla twiitillä tai tapahtumamainoksella, koska niitä puskevat mediaan kaikki muutkin. Tässä kirjoituksessa jaamme muutamia vinkkejä, mitä olemme eAMKissa tehneet erottuaksemme tuosta viestitulvasta. Listaus ei ole kaiken kattava, mutta toivottavasti saat tästä pureksittavaa omaan työhösi ja uskallat lähteä rohkeasti kokeilemaan uutta!

1. Varaa kalenteristasi aikaa viestintään

Tehokas viestintä vie aikaa. Hankkeemme tulokset eivät leviäisi, ellemme kertoisi niistä aktiivisesti eteenpäin. Jos siis viestintä on vain yksi osa tehtäväpalettiasi, tee sille kalenterivaraus joka päivälle. Muussa tapauksessa viestintä jää helposti muiden tulipalojen jalkoihin.

Pureksittavaksi: Kuinka paljon varaat tällä hetkellä ajastasi viestintään? Onko se riittävästi?

2. Innosta hanketoimijat ja sidosryhmätkin viestimään

eAMK ei näkyisi ja kuuluisi juuri missään ilman viestinviejiään. Olemme pitäneet hanketoimijoitamme ja sidosryhmiämme ajan tasalla ajankohtaisista asioista sekä kannustaneet heitä viestimään näistä myös omille verkostoilleen. Kannustimena ovat olleet valmiit tiedotteet ja somemateriaalit, joita he ovat voineet jakaa omissa kanavissaan.

Meidän hanketyöntekijöiden sana ei kuitenkaan ole aina painavin, eikä ainakaan kiinnostavin. Suosittelemmekin tuomaan viestinnässä esille hankkeen tuloksista hyötyjien kokemuksia eri tavoin.

Pureksittavaksi: Ketkä kaikki voisivat kertoa sinun hankkeesi työstä ja tuloksista eteenpäin? Millä keinoin voisit saada innostettua ja sitoutettua heidät viestinviejiksi?

3. Valitse viestintäkanavat kohderyhmien ja resurssien mukaan

Omien verkkosivujen lisäksi eAMKilla on profiilit Facebookissa, Twitterissä, YouTubessa, LinkedInissä, SlideSharessa ja SoundCloudissa. Lisäksi välitämme Arenen kautta intratiedotteita ammattikorkeakouluille ja hyödynnämme muita verkostojamme.

Meillä on jokaiselle kanavalle oma merkitys ja tavoitteet kohderyhmien mukaan. Emme siis suosittele luomaan profiileja tai sivuja vain siksi, että muutkin ovat siellä. On parempi ylläpitää aktiivisesti vain yhtä viestintäkanavaa, kuin luoda monta kanavaa, joita ei kuitenkaan ehdi päivittämään. Olemme pystyneet valitsemaan useamman viestintäkanavan eAMKille, koska meitä viestinnän tekijöitä on ollut hankkeessa riittävästi.

Pureksittavaksi: Missä hankkeesi kohderyhmät liikkuvat? Monenko kanavan aktiiviseen ylläpitämiseen resurssisi riittävät?

4. Muotoile viestien sisällöt harkitusti ja kokeile uutta

Hanke itsessään ei ole kiinnostava, vaan se, mitä olemme saaneet aikaan. Viestejä muotoillessamme pyrimme löytämään yhteyttä tavallisen opettajan tai korkeakoulutoimijan arkeen, suosimaan yleistajuista kieltä ja välttämään sitä perinteistä hanketermistöä.

Kuva osoittaa, millaiset postaukset herättävät eniten kiinnostusta eAMKin Facebookissa.

Olemme aktiivisesti kokeilleet uusia ja vanhoja ideoita, kuten opiskelijalähettiläiden hyödyntämistä, somekilpailuja ja –kampanjoita, webinaareja, podcasteja, uutiskirjeitä, blogia, ständejä, info-tv-mainoksia ja monenlaisia jakomateriaaleja. Kannustamme myös sinuakin kokeilemaan erilaisia keinoja tavoittaa hankkeen kohderyhmiä! Kokeilemalla selviää, mikä puree parhaiten.

Pureksittavaa: Mikä viesteissäsi on se koukku, johon ihmiset haluavat tarttua ja johon he voivat samaistua?

5. Seuraa dataa ja hyödynnä siitä kertynyttä tietoa viestinnässä

Pyrimme tarkastelemaan säännöllisesti verkkosivujemme kävijämääriä, videoiden katsomiskertoja, podcastien kuuntelukertoja, somepostausten tykkäyksiä ja muuta dataa. Näin saamme tietoa viestintämme vaikuttavuudesta sekä osaamme paremmin luoda sellaista sisältöä, mistä kohderyhmämme ovat kiinnostuneita.

eAMKin Twitter-analytiikkaa kuluneen kuukauden ajalta. Kuva otettu 11.9.2019.

Esimerkiksi Google Analytics, Twitter, Facebook ja YouTube tarjoavat laajasti informaatiota sivukävijöistä ja heidän käyttäytymisestään. eAMKissa olemme kiinnostuneita muun muassa siitä, kuinka monta uniikkia sivukävijää on CampusOnline.fi -portaalissa ja mitkä videot sekä blogikirjoitukset ovat saaneet eniten klikkauksia.

Pureksittavaa: Milloin viimeksi olet käynyt katsomassa somesta tai verkkosivuilta kertynyttä dataa? Oletko hyödyntänyt sitä tietoa viestinnässä?

6. Hyödynnä netin ilmaiset työkalut

eAMKissa hyödynnämme useita viestinnän verkkotyökaluja, jotka ovat peruskäytössä ilmaisia.

Tässä kokeilemistamme parhaat:

  • Canva – selaimessa toimiva kuvankäsittelyohjelma, joka perustuu valmiisiin malleihin sekä kuvapankkiin. Niiden avulla pystyt helposti ja nopeasti luomaan visuaalisesti näyttäviä bannereita, flyereitä, julisteita ja muuta materiaalia, vaikket olisikaan graafisen alan ammattilainen. Tälle täysi suositus eAMKilta!
  • YouTube-kanavalle voit tallentaa hankkeesi järjestämät tilaisuudet, haastattelut ja muun videomateriaalin sekä jakaa niitä kätevästi vaikkapa verkkosivuillasi. Internetin suosituin suoratoistovideopalvelu tarjoaa lähes rajattomasti tallennustilaa.
  • SoundCloud tarjoaa ilmaisen kotipesän hankkeesi podcast-sarjalle. RSS-syötteen avulla voit jakaa jaksot myös esimerkiksi Spotifyssa.

Pureksittavaa: Onko sinulla parhaillaan jokin tapahtuma vireillä? Kokeile luoda tapahtumamainos Canvalla!

7. Investoi järkevästi

Kaikkea ei kuitenkaan saa tai kannata etsiä ilmaiseksi. eAMKin viestinnässä hyötysuhteeltaan parhaat investoinnit ovat olleet:

  • Maksullinen kuvapankki (meillä AdobeStock), josta löytyy nopeasti laadukas kuva tilanteeseen kuin tilanteeseen. Maksulliset kuvat myös toistuvat harvemmin muiden tahojen mainonnassa. Hinta noin 30 €/kk.
  • Puhelin, joka ottaa tarpeeksi laadukasta kuvaa ja videota. Visuaalinen materiaali on äärimmäisen tärkeää viestinnässä ja paras kamera on se, joka sinulla on mukana. Panosta sen vuoksi puhelimeen, jolla pärjäät tilanteessa kuin tilanteessa.
  • Halpa, kevyt ja pieneen tilaan mahtuva kuvauskalusto älypuhelimelle, johon kuuluu laadukas mikrofoni ja kädessä pidettävä tai kamerajalkaan kiinnitettävä teline. Telineen hinta noin 10 € (meillä Ulanzi iPhone stabilizer) ja mikrofoni noin 200 € (meillä Shure VP83 Lenshopper).

eAMKilla käytössä oleva kuvauskalusto.

Pureksittavaa: Olisiko hankkeellasi tarvetta investoida rahallisesti viestintään? Jos on, niin mihin?

Kirjoittajat: Helmi Yli-Knuuttila, Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Rika Nakamura, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Kuvat: Helmi Yli-Knuuttila, Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Rika Nakamura, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Kuvituskuva: © Artur - stock.adobe.com

Jaa

Takaisin