Kirjoituksia, videoita ja podcasteja ammattikorkeakoulujen yhteistyöstä, yhteisestä digitaalisesta opintotarjonnasta ja oppimisen ekosysteemeistä sekä ammattikorkeakoulupedagogiikan digitalisoitumisesta.

PedaCast-podcastit kuunneltavissa myös SoundCloudissa ja Spotifyssa.

Hae uutisia

Hae

Selaa arkistoa

27.3.2020

Tulevaisuustyöskentelyn satoa 17.1.2020 loppuseminaarista

Yhteiskunta ja toimintaympäristömme muuttuvat ja kehittyvät. Osaaminen on tärkeä tulevaisuudentekijä. Tulevaisuudenlukutaito on yksi tärkeimmistä osaamisista. Miten osaamista kehitetään tulevaisuudessa? eAMK-hankkeen loppuseminaarissa kurkattiin yhdessä tulevaisuuteen perjantain kahdessa 45 min sessiossa.

18.2.2020

Vertaistukea verkkoon -Verkkotutkinto-opiskelijoiden vinkit vertaisopiskelijoille

Miltä tuntuu aloittaa kokonaisen tutkinnon opiskelu verkossa? Miten opiskelu käytännössä onnistuu? Mistä saan apua ja tukea? Esimerkiksi tällaiset kysymykset pyörivät verkko-opintojaan aloittavan opiskelijan mielessä. Perinteisestä opiskelusta meillä jokaisella on kokemusta, mutta verkossa opiskelu on vieraampaa ja vaatii uudenlaisia toimintamalleja ja opiskelutaitoja.

18.2.2020

#eAMKmaailmalla: Opettajien valmennus, oppimisanalytiikka ja laadunvarmistus esillä OOFHEC2019-konfrenssissa

Oppimisanalytiikan cMOOC, CampusOnline ja verkkototeutusten laadun varmistaminen ovat eAMK-hankkeen näkyviä tuloksia, jotka olivat esillä vuosittain järjestettävässä OOFHEC (Online, Open and Flexible Higher Education Conference) konferenssissa lokakuussa 2019 Madridissa. Eurooppalaisen verkostoyhteistyön tavoitteet vastaavat eAMK-hankkeessa tehtyä kehitystyötä.

10.2.2020

Osaamista on vaikea puhua – osaamismerkit osaamispuheen perustana

Työelämässä tapahtuvan oppimisen tueksi on laadittu digitaalisia osaamismerkkejä. Osaamismerkkien käyttö jakaa ajatuksia: yksi kokee osaamismerkit innostavana tapana kehittää osaamistaan, toinen näkee ne pelkkinä osallistumistodistuksina ja kolmas pitää niitä huuhaana.

4.2.2020

#eAMKmaailmalla: "Meaningful Learning in Different Settings"

European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) brings together people interested in practice-based research in various learning contexts from formal education to professional learning. Networking and discussion are supported by Clouds, thematic hubs for those with similar research interests.

14.1.2020

#eAMKmaailmalla: EuroCALL -digitaalisuutta kieltenopetukseen

Teknologia-avusteisen kieltenopetuksen konferenssin keskeisiä aiheita olivat tietokoneavusteinen kieltenopetus ja kompleksisuus. Digitalisaation ja pelillistämisen vaikutukset näkyivät niin workshopien, keynote-puheenvuorojen ja esitysten aiheissa. Tekstissä esitellään näitä teemoja ja lopuksi kootaan parhaat oivallukset maailmalta.

13.1.2020

Digimentoroinnin ja -valmennuksen hyödyntäminen – tulevaisuuden työelämätaito?

Kirjoituksessa tarkastellaan digimentorointiosaamista tulevaisuudessa tarvittavana työelämätaitona. Voidaanko mentoroinnin ja valmennuksen hyödyntäminen jopa itsessään nähdä työelämätaitona? Digimentorointi - yhdistäessään pehmeitä taitoja ja teknologiaa - antaa erään toimintamallin korkeakouluille, jotka haluavat kokonaisvaltaisesti tukea opiskelijoidensa kiinnittymistä jatkuvan oppimisen maisemaan.

2.1.2020

Opintohallinnon tukipalvelujen sähköistämisen taso ammattikorkeakouluissa

Sähköiset asiointipalvelut ovat arkipäivää viranomaisten kanssa asioidessa. Voimme tilata muun muassa uuden passin verkkosivujen kautta tai hoitaa pankkiasioita mobiilisovelluksella. Mutta millä tasolla onkaan korkeakoulujen opintohallinnon tukipalvelujen sähköinen asiointi?

Toimituskunta

Hannu Ikonen

Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Koulutuksen kehittämispäällikkö
+358 40 528 3762
hannu.ikonen (at) jamk.fi

Paula Tyrväinen

Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Projektipäällikkö
+358 40 530 9231
paula.tyrvainen (at) jamk.fi

Rika Nakamura

Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Projektikoordinaattori
+358 50 524 0725
rika.nakamura (at) jamk.fi

Samuli Maxenius

Arene
Asiantuntija
+358 40 650 1006
samuli.maxenius (at) arene.fi