Digiohjauksen laatukriteerien tehtävänä on auttaa varmistamaan, että kaikki olennaiset näkökulmat digiohjauspalveluissa on huomioitu. Kriteeristö on tarkoitettu kaikille korkeakoulussa opintojen ohjaus– ja neuvontatyötä toteuttaville ohjaajille. Laatukriteeristö on luonteeltaan tarkistuslista tai suositus. Näitä kriteereitä voi hyödyntää myös muussa ohjaus- ja neuvontatyössä.
Laatukriteeristön tarkoituksena on:
- toimia digiohjauksen kehittämisen ja itsearvioinnin välineenä sekä yksilö- että organisaatiotasolla
- parantaa digiohjauspalvelujen laatua sekä palvelun tuottajien että käyttäjien näkökulmasta
- varmistaa tietoturvan ja -suojan toteutumisen digitaalisissa ohjauspalveluissa
Laatukriteerit koostuvat neljästä teemasta:
Teema 1: Digiohjauksen palvelukokonaisuus
Teema 2: Digiohjaus toimintoina - prosessi ja tapahtuma
Teema 3: Digiohjaajan osaaminen ja ohjauksen menetelmät sekä ympäristöt
Teema 4: Tietosuoja, tietoturva ja eettisyys
Näin hyödynnät laatukriteereitä
Lataa tästä laatukriteerit erillisenä PDF-tiedostona tai hyödynnä alla olevaa arviointityökalua.
Lataa PDF-tiedosto
1. Tee itsearviointi ohjaajana tai organisaationa
Testaa digiohjauksen laatukriteereiden arviointityökalulla, kuinka digiohjauksesi täyttää laatukriteerit. Saat välittömän palautteen mitkä asiat ovat jo kunnossa ja mitä asioita tulisi vielä kehittää. Palautteen saaminen edellyttää, että olet vastannut itsearvioinnin kaikkiin kohtiin.
Tee itsearviointi
2. Lataa huoneentaulut ja laadi kehittymissuunnitelma itsellesi tai organisaatiolle
Tehtyäsi digiohjauksen itsearvioinnin, olet tunnistanut kehittymisen osa-alueet. Peilaamalla niitä digiohjauksen laatukriteereihin, voit laatia oman kehittymisen suunnitelman.
Lataa huoneentaulut
Kehittymisen suunnitelman laatimisen apuna voit käyttää huoneentauluja, joissa näkyvät kriteerit ja joihin voit kirjata teemoittain omaa kehittymisen suunnitelmaa. Jokaisesta neljästä teemasta on oma huoneentaulu, jonka voit ladata ja tulostaa itsellesi A4- tai A3-koossa.
