Teema 1: Digiohjauksen palvelukokonaisuus Palvelukokonaisuudella tarkoitetaan tässä olemassa olevia ohjauspalveluita, jotka ovat saatavilla koko opintopolun aikana. Käyttäjillä on tietoa opintopolun aikana tarjolla olevista ohjauspalveluista, niiden sisällöistä ja toteuttajista. Ohjaus palvelee opiskelijaa opintojen aikana teemoissa: Digikyvykkyys, AMK-opintotarjonta, opiskelu AMKissa, HOPS, opiskelukyky ja ammatillinen kasvu. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjauksen palvelukuvauksessa on sovittu organisaation, ohjaajan ja ohjattavan vastuut. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjauksen palveluiden kuvauksissa on huomioitu jatkuvan oppimisen näkökulmasta eri asiakasryhmät kuten hakijat, tutkinto-opiskelijat (AMK, YAMK) ja avoimen AMK:n opiskelijat opintojen eri vaiheissa. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjauksen palvelukuvauksesta ilmenee mistä erilaisiin ohjaustarpeisiin liittyvät materiaalit löytyvät esim. itseopiskelumateriaalit. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjauksen palvelukuvauksesta ilmenee milloin eri ohjauspalvelut ovat saatavilla, miten ohjausaika varataan ja/tai ohjauspalveluun pääsee mukaan. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjauksen palvelukuvauksesta ilmenee miten verkkovälitteinen ohjaus ja tietotekniset tukipalvelut tarjotaan. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Organisaatio noudattaa digitaalisten palveluiden tarjoamisesta säädetyn lain velvoitteita. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjauspalveluista tiedotetaan organisaation virallisilla sivuilla. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjauspalvelut on nimetty ymmärrettävästi ja niiden tekninen toimivuus on varmistettu. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Visuaalisten elementtien käyttö palvelukuvauksissa ja ohjauspalveluissa on harkittua ja selkeää. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Tekstimuotoisissa materiaaleissa on huomioitu luettavuus, riittävä fonttikoko, yhtenäinen ulkoasu ja ruudunlukijan käytön mahdollisuus. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Video- ja äänimateriaaleissa on huomioitu tekstiraita tai erillinen tekstitiedosto. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjauspalveluissa huomioidaan koulutuksen kansainvälistymisen tuomat ohjaustarpeet (mm. aikaerot, palvelukieli ja palvelukulttuuri). Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Palvelukuvauksesta ilmenee, onko ohjauspalvelun toteuttaja ihminen vai onko palvelu automatisoitu (esim. botit). Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjaukseen osallistuvien organisaation ulkopuolisten yhteistyötahojen ja verkostojen palvelut ovat näkyvillä ohjauspalvelujen kuvauksessa (esim. opiskelijoiden terveyspalvelut, Kela, uraohjauspalveluita tuottavat tahot). Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Organisaatiolla on ohjaussuunnitelma, jossa on huomioitu myös digiohjaus. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Organisaation ohjaussuunnitelma on nähtävillä. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjaus tapahtuu oikea-aikaisesti suhteessa organisaation prosesseihin ja resursseihin. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjattavalla on mahdollisuus osallistua palveluiden ketterään kehittämiseen ja jatkuvaan parantamiseen (esim. plan-do-check-act -toimintamallilla). Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Organisaatiolla on nimetty vastuuhenkilöt digitaalisten ohjausmateriaalien ja –palveluiden säännöllisestä päivittämisestä. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Teema 2: Digiohjaus toimintoina - prosessi ja tapahtuma Ohjausprosessi ymmärretään pääsääntöisesti yhteistyössä tapahtuvaksi tavoitteelliseksi toiminnaksi. Ohjauksessa pyritään oikea-aikaisuuteen ja siihen, että prosessi ja tapahtuma on ennalta valmisteltua. Ohjauksessa käytetään yhä enenevässä määrin teknisesti tuotettuja itseohjautuvuutta tukevia materiaaleja. Näiden osalta organisaation ja ohjaajan vastuulla on tiedottaminen ja opiskelijan osalta ohjausmateriaalien hyödyntäminen. Ohjauksen järjestämisessä huomioidaan opintojen nivelvaiheet (hakeutuminen koulutukseen, opintojen alku, kv-vaihto, jatko-opinnot, ura- ja työelämäohjaus). Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjaus tapahtuu opiskelijan näkökulmasta oikea-aikaisesti. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Vasteaika opiskelijan ohjaustarpeeseen on organisaation palvelulupauksen mukainen. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjausta on tarjolla myös äkillisiin ohjaustarpeisiin (esim. chat ja päivystysajat). Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjaukseen osallistuvat pyrkivät tietoisesti jaettuun, yhteiseen ymmärrykseen ohjauksen tarpeista ja tavoitteista. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjaustilanteessa, ohjausympäristössä ja käytettävissä materiaaleissa huomioidaan ohjausprosessin eri vaiheet: lähtötilanne ja tarpeen määritys, ohjaustilanteeseen liittyvä toiminta ja jäsennys, ohjauksen päättäminen. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Korkeakoulun käytössä olevat tietojärjestelmät mahdollistavat data-analytiikan tuottaman tiedon hyödyntämisen ohjauksessa. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Minulla on mahdollisuus saada ohjaustilanteen edellyttämää tietoa eri järjestelmistä kuten opintorekisteristä ja data-analytiikan tietolähteistä. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Tunnen tarpeelliset yhteistyöverkostot ja osaan hyödyntää niistä saatavaa tietoa. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Opiskelijalla on mahdollisuus kuvata sekä nimetä ohjaustarpeitaan ajanvarauksen yhteydessä. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Olen varmistanut sovitun ohjausympäristön toimivuuden ja varautunut miten toimin tarkoituksenmukaisesti teknisissä häiriötilanteissa. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Digitaalisesti tuotettuja hyvinvointipalveluita (esim. terveys, liikunta, mielenterveys) on integroitu ohjausprosessiin. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjaus tukee opiskelutaitoja ja -kyvykkyyttä (esim. opiskelutaidot, digikyvykkyys, oppimisvaikeudet, haasteet opiskelukyvyssä tai elämäntilanteissa). Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Opiskelijan yksilöllisen tuen tarve on huomioitu ja arvioitu sen soveltuvuus digitaaliseen ohjaukseen. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Teema 3: Digiohjaajan osaaminen ja ohjauksen menetelmät sekä ympäristöt Ohjauksen päämääränä on opiskelijan oppimisen, kasvun ja kehityksen tukeminen. Organisaatiolla on käytettävissä menetelmiä, jotka soveltuvat sekä yksilöohjaukseen että ryhmäohjaukseen sekä tukevat yhteisöllisyyttä. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Tarjoan opiskelijan tarpeisiin soveltuvia ohjausmenetelmiä ja välineitä, jotka noudattavat Lakia digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (L 306/2019, luku 3). Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Opiskelijalla on mahdollisuus vaikuttaa organisaation tukeman, tarkoituksenmukaisen digivälineen valintaan. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjaus mahdollistaa opiskelijan aktiivisen roolin ja toimijuuden. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Huomioin verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet kuten välineen valinnan ja sen soveltuvuuden, valmistautumisen, vuorovaikutuksen ja lopetuksen. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjaustilanteessa pyritään saavuttamaan yhteinen ymmärrys sovituista toimenpiteistä. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Organisaatio tukee ohjaajien osaamista digiohjauksen, työvälineiden sekä ympäristöjen osalta. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Olen tietoinen ohjaukseen, sen menetelmiin ja ympäristöihin liittyvästä eettisestä ja juridisesta vastuusta. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Minulla on tarvittava pedagoginen ja tekninen osaaminen digitaaliseen ohjaukseen sekä halu kehittyä ja kouluttautua näissä taidoissa. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Osaan arvioida opiskelijan palvelutarpeen ja siihen soveltuvat digiohjausvälineet ja -ympäristöt. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Osaan käyttää ja hyödyntää tietojärjestelmien tuottamaan tietoa ohjaustyössä (oppimisanalytiikka, opintorekisteri). Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Tunnistan tilanteet (esim. terveydelliset syyt, päihteiden käyttö, kurinpidolliset syyt), joissa lähiohjaus on tarpeen. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjausympäristöön ja siinä toimimiseen liittyvät turvallisuuskysymykset on varmistettu. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjauksen ympäristö mahdollistaa häiriöttömän keskittymisen ja yksityisyyden suojan. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Teema 4: Tietosuoja, tietoturva ja eettisyys Ohjaus on eettistä, tietoturvallista ja suojattua. Organisaatio tarjoaa systemaattisesti koulutusta ohjaajien osaamisen kehittämiseen (ml. tietosuoja- ja tietoturvakysymykset). Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Kannan vastuun oman osaamisen kehittämisestä. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Olen perehtynyt organisaation tietoturvaohjeisiin ja -lainsäädäntöön. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Osallistujat ovat tietoisia ohjauksessa käytettävien materiaalien tekijänoikeuksista. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Toimin ohjaustilanteessa ammatillisesti asiantuntijaroolissa ja noudatan ammattietiikkaa. Ymmärrän ja huomioin eettiset näkökulmat arvioidessani digiohjauksen soveltuvuutta ohjaustilanteeseen ja opiskelijan tarpeeseen. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Osallistujat ovat tietoisia ja huomioivat ohjaukseen liittyvät salassapitovelvollisuudet. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Opiskelijoita on tiedotettu, mikäli ohjaustilanne tallennetaan ja julkaistaan perustellusta syystä. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Opiskelijalla on oikeus päättää osallistumisestaan tallennettuun materiaaliin ja sen julkaisemiseen. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Osallistujat tietävät, mikäli ohjaus- ja neuvontapalvelusta vastaa automaatti/botti. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjaustilanne on tasapuolinen ja dialoginen. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Osallistuvat tietävät, ketkä ovat läsnä ohjaustilanteessa ja missä ohjaus tapahtuu. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Opiskelijoita tiedotetaan henkilötietojen suojaustavoista. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Osallistujat ovat tietoisia omasta vastuustaan luottamuksen ilmapiirin vaikuttajina esim. ryhmäohjaustilanteissa. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjauksessa käytettäviin ympäristöihin ja välineisiin on saatavilla ohjeet sekä tekninen tuki. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Organisaatio tarjoaa ohjauspalveluita, joita osallistuja voi käyttää anonyymisti (esim. chat, digitaalinen ohjausmateriaali). Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Opiskelijoita on informoitu omien laitteiden tietoturvan päivittämisvastuusta sekä henkilökohtaisesta tietoturvan suojaamisesta ja järjestelmiin syntyvistä digitaalisista jalanjäljistä. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjaustilanteessa suositaan ensisijaisesti organisaation hyväksymiä ja päivittyviä tietojärjestelmiä ja sovelluksia, joihin kirjautuminen tapahtuu ensisijaisesti organisaation luomilla käyttäjätunnuksilla. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Opiskelijaa on tiedotettu henkilöllisyyden tunnistamisesta etukäteen ohjauksen palvelukuvauksessa. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Henkilökohtaisessa ohjaustilanteessa voidaan varmistaa luotettavasti opiskelijan henkilöllisyys (esim. suojattu kirjautuminen, henkilöllisyyspaperien näyttö, videokuva). Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Ohjaustilanteessa on avoimena ainoastaan ohjaustilanteeseen liittyvät aineistot ja ympäristö on suojattu esim. näyttöön ilmestyviltä ponnahdusikkunoilta ja viesteiltä. Ei Osittain Enimmäkseen Kyllä Tuloksesi: Ohjaus täyttää arviointikriteerit kiitettävästi. Olet saavuttanut ohjauksen kriteeristössä tavoitellun laatutason, onneksi olkoon! Muistathan jakaa kertynyttä osaamista kollegoille yksilö- ja organisaatiotasolla. Suosittelemme myös hakemaan sopivaa valtakunnallista tai organisaatiosi omaa osaamismerkkiä, jolla voit osoittaa ohjausosaamistasi. Olet tämän itsearvioinnin jälkeen ehkä tunnistanut joitakin kehittymisen osa-alueita. Peilaamalla niitä digiohjauksen laatukriteereihin, voit laatia oman tai organisaatiota koskevan kehittymisen suunnitelman. Tässä voit käyttää apuna huoneentauluja, joissa näkyvät kriteerit ja joihin voit kirjata teemoittain omaa kehittymisen suunnitelmaa. Jokaisesta neljästä teemasta on oma huoneentaulu, jonka voit ladata ja tulostaa itsellesi A4- tai A3-koossa osoitteessa: https://www.eamk.fi/fi/digipedagogiikka/digiohjauspolku/digiohjauksen-laatukriteerit/ Ohjaus täyttää osan arviointikriteereistä, mutta vielä löytyy parannettavaa. Jos vastauksista löytyy ei- ja osittain-vastauksia, panosta näiden kohtien kehittämiseen. Voit parantaa laatua peilaamalla osaamista digiohjauksen laatukriteereihin ja laatimalla henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman. Olet tämän itsearvioinnin jälkeen ehkä tunnistanut joitakin kehittymisen osa-alueita. Peilaamalla niitä digiohjauksen laatukriteereihin, voit laatia oman tai organisaatiota koskevan kehittymisen suunnitelman. Tässä voit käyttää apuna huoneentauluja, joissa näkyvät kriteerit ja joihin voit kirjata teemoittain omaa kehittymisen suunnitelmaa. Jokaisesta neljästä teemasta on oma huoneentaulu, jonka voit ladata ja tulostaa itsellesi A4- tai A3-koossa osoitteessa: https://www.eamk.fi/fi/digipedagogiikka/digiohjauspolku/digiohjauksen-laatukriteerit/ Ohjausosaamisessa on kehitettävää. Käytä laatukriteeristöä apuna ja laadi henkilökohtainen kehittymissuunnitelma. Keskity erityisesti kohtiin, jotka eivät toteudu vielä lainkaan. Jos mahdollista, kehitä osaamista koulutuksilla. Verkostoidu ohjauksen osaajien kanssa, jotka voivat neuvoa ja opastaa digiohjauksen kehittämisessä. Olet tämän itsearvioinnin jälkeen ehkä tunnistanut joitakin kehittymisen osa-alueita. Peilaamalla niitä digiohjauksen laatukriteereihin, voit laatia oman tai organisaatiota koskevan kehittymisen suunnitelman. Tässä voit käyttää apuna huoneentauluja, joissa näkyvät kriteerit ja joihin voit kirjata teemoittain omaa kehittymisen suunnitelmaa. Jokaisesta neljästä teemasta on oma huoneentaulu, jonka voit ladata ja tulostaa itsellesi A4- tai A3-koossa osoitteessa: https://www.eamk.fi/fi/digipedagogiikka/digiohjauspolku/digiohjauksen-laatukriteerit/ Lähetä tulos sähköpostiin Lähetä